Omega-3 är bäst i fisk.

sillOmega-3 är fleromättade fettsyror som är livsviktiga för kroppen då de påverkar regleringen av blodtrycket, minskar blodets levringsförmåga och stärker immunförsvaret. Kroppen kan inte bilda dessa själv, utan måste få det via maten.

Och här kommer vi in i bilden igen. Förutom att fisk innehåller väldigt mycket av ovan nämnda fettsyror är det även så att de typer som finns i just fisk är långa och anses ha allra störst hälsoeffekt.

 

Vitaminer och mineraler.

sill

Fisk innehåller de fettlösliga vitaminerna A, D och E. Framförallt D är viktig då den behövs för att kalcium från maten ska kunna bygga ett starkt skelett.

De viktigaste mineralerna i fisk är jod och selen. Jod är ett livsviktigt spårämne, och för lite av den varan kan ge störningar i sköldkörtelfunktionen. Selen är en antioxidant som är bra för immunförsvaret och som skyddar cellerna från fria radikaler. I Sverige har vi selenfattiga jordar varför fisken ger ett särskilt viktigt tillskott.

Fisk innehåller även zink och magnesium. Zink medverkar bland annat i syreomsättningen och immunförsvaret medan våra nerv- och muskelceller är beroende av magnesium för att fungera.

 

Protein.

Fisk är över lag väldigt näringstät mat vilket betyder att den innehåller en stor mängd näringsämnen per kalori. Den ger oss högvärdigt protein som kroppen lätt kan ta upp och tillgodogöra sig. Protein är dessutom med och bygger upp nya celler i kroppen och gör att vi håller oss mätta längre.